Kto ponosi koszty pomocy prawnej adwokata z urzędu?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie ponoszenia kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu podaje, iż koszty w tym zakresie ponosi Skarb Państwa.
Co obejmują koszty nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu?
Koszty nieopłaconej pomocy prawnej ponoszone przez Skarb Państwa obejmują:
1) opłatę ustaloną zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia oraz
2) niezbędne i udokumentowane wydatki adwokata ustanowionego z urzędu.
Co powinien zawierać wniosek o przyznanie kosztów?
Wniosek o przyznanie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej zawiera oświadczenie, że opłata nie została zapłacona w całości lub w części.
Jakie są zasady ustalania wynagrodzenia adwokata z urzędu?
Prawo cywilne określa, że podczas ustalania wysokości wynagrodzenia adwokata z urzędu bierz się pod uwagę następujące okoliczności:
1) nakład pracy adwokata, w szczególności czasu poświęconego na przygotowanie się do prowadzenia sprawy, liczby stawiennictw w sądzie, w tym na rozprawach i posiedzeniach, czynności podjętych w sprawie, w tym czynności podjętych w celu polubownego rozwiązania sporu, również przed wniesieniem pozwu;
2) wartości przedmiotu sprawy;
3) wkład adwokata w przyczynienie się do wyjaśnienia okoliczności faktycznych, jak również do wyjaśnienia i rozstrzygnięcia istotnych zagadnień prawnych budzących wątpliwości w orzecznictwie i doktrynie;
4) stopnia zawiłości sprawy, w szczególności trybu i czasu prowadzenia sprawy, obszerności zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, w szczególności dopuszczenia i przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego lub biegłych sądowych, dowodu z zeznań świadków, dowodu z dokumentów o znacznym stopniu skomplikowania i obszerności.
Należy również dodać, iż opłatę podwyższa się o kwotę podatku od towarów i usług wyliczoną według stawki podatku obowiązującej dla tego rodzaju czynności na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć się kiedy sąd może przyznać adwokata z urzędu, skontaktuj się z kancelarią prawną. Adwokaci prowadzący sprawy cywilne wyjaśnią co w tym zakresie należy zrobić.